dimecres, 25 de maig del 2016

Pronoms febles (activitats)

ACTIVITATS


1. Torna a escriure darrere del verb els pronoms febles que tens entre parèntesi en la forma adequada:
  1. doneu (em):
  2. porta (en):
  3. va rentar (es):
  4. canvieu (us):
  5. dóna (em):
  6. calma (et):
  7. menja (en)
  8. vas portar (en)
  9. agafa (el):
  10. va tornar (ens): 
2. Marca la solució correcta a cada frase:
  1. En Pere porta barret i la Maria no (en porta / el porta )
  2. Avui la Mercè compra flors i demà ( en comprarà / les comprarà) el Ramon.
  3. Has de comprar allò? Sí, perquè (en vol el Pere / ho vol el Pere ).
  4. Saps on són els teus pares? No ( ho sé / els sé / en sé ).
  5. Em vaig comprar aquells CD i ara sempre ( n' escolto / els escolto ).
3. Omple els espais buits amb els pronoms que tens en negreta i tingues en compte que en alguns casos canviaran de forma:

  1. Jo ja el tinc, aquest llibre, i per això no...... agafo.
  2. Ja els saps, els noms dels directius? No els sé, però ja .......... aprendré.
  3. Tothom ho va dir, que ell era el culpable, però jo mai vaig creureu......
  4. El pastor les guardava a la nit, les ovelles, per protegir.......... dels llops.
  5. La Carme el va trobar, el rellotge, i va guardar ..........
4. Omple els espais buits amb els pronoms LI, EL, LA, -LO:

  1. La Núria ja té el carnet. Com que fa poc que .......... té, els seus pares encara no ...... volen comprar un cotxe.
  2. Jo ja .......... tinc, aquest llibre: ......... vaig veure en una llibreria i .......... vaig comprar.
  3. Aquest disc no .......... té, en Joan. Segur que .......... agradaria tenir.........
  4. Molt bé, senyor, si .......... agrada aquesta habitació, .......... reservarem per a vostè.
  5. .......... embolico el pastís o no? Si no .......... vol embolicat, haurà d'agafar..... per sota perquè no se .......... faci malbé
5. Substitueix els complements subratllats ( CD, CI, CC) pels pronoms febles corresponents i digues quina funció fan:

  1. La Isabel va repartir caramels: La Isabel va repartir....
  2. Porta flors a les seves amigues: ........ porta flors.
  3. Ja has demanat les claus? Ja ........ has demanat?
  4. Has explicat les normes a la Clara? ........ has explicat les normes?
  5. Guarda els embotits al rebost: ........ guarda els embotits.
  6. Ja podeu guardar els mocadors: Ja podeu guardar....
  7. Explica el que ha passat: Explica........
  8. Cull pomes: ........ cull.
  9. Ja tinc el permís de conduir: Ja ........ tinc.
6. En aquesta recepta no hi ha cap pronom feble. Torna-la a escriure correctament:

Croquetes de peix a l'holandesa

En un bol, xopeu el pa amb la llet tèbia i tingueu.... en el bol durant deu minuts. Després, . escorreu, ..... trinxeu amb una forquilla i ........ barregeu amb el peix, que haureu picat ben finament.

A part, treballeu uns cinquanta de mantega fins que es torni suau i cremosa i afegiu.... a la barreja de pa i de peix. Condimenteu.... amb la sal, el pebre, la nou moscada i el julivert picat. Agregueu l'ou i, així que tingueu una pasta homogènia, formeu boletes d'uns dos centímetres i mig de diàmetre, i daureu... en la resta de la mantega. Col·loqueu..... en una plata prèviament escalfada i ja ... podeu servir.

7. Digues quina funció sintàctica (CD/CI) fan els pronoms subratllats:
  1. Ens va mirar fixament:
  2. Em va dir que no vindria:
  3. Presenteu-me al vostre amic:
  4. La mare us prepara el dinar:
  5. No els diguis això encara:
  6. Els vaig saludar:
  7. Els nuvis es van fer un petó



EXERCICI EXTRA

   Relaciona les frases de la columna de l'esquerra amb les combinacions pronominals de la columna de la dreta que substitueixen els complements en negreta:

Ens envieu el paquet per correu urgent                      -la-hi
Comprarem un tortell a la pastisseria                            li'n
Dóna'm l'abric                                                             -los-els
Ara es penedeix de no venir                                          ens l'hi
Al Pere, li donen crema per postres                               n'hi
Compraré llibres per a les meves filles                          me'l
Regaleu aquests discos a les cosines                            se'n
Posa la camisa a l'armari                                              ens ho
No ens vam creure que sortiríeu a la tele                      els en




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.