dimarts, 17 de maig del 2016

Palíndroms i anagrames (2n ESO A)

Un palíndrom  és una paraulafrase o grup de paraules les lletres de les quals es repeteixen en el mateix ordre quan són llegides en la direcció inversa. Usuals en els jocs de paraules, es coneixen també com capicues, si bé aquesta denominació s'utilitza més pels números que reuneixen la mateixa condició. S'anomenen bifronts aquelles paraules que llegides en direcció contrària també tenen sentit però amb un significat diferent: Roma i amor, és l'exemple més conegut. Un altre de clàssic és sorra/arròs

Frases:
I ara calla, carai!
- I ara rai
A treballar allà, Berta!
- Argentina, la lluna anul·la la nit negra
I evidentment, un de mític és el de CATALÀ A L'ATAC

En altres idiomes destaquem els següents: 
  • AnglèsMadam, I'm Adam. («Senyora, sóc l'Adam.»)
  • CastellàDábale arroz a la zorra el abad. («Li donava arròs a la rabosa l'abat.») Sé verla al revés. («Sé veure-la a l'inrevés.»)
  • LlatíRoma tibi subito motibus ibit amor («De Roma et vindrà de sobte un amor apassionat.») 
  • FrancèsBon sport, trop snob. («Bon esport, massa esnob.»)
  • PortuguèsAnotaram a data da maratona. («Anotaren la data de la marató.»)
I per consultar altres palíndroms, podeu clicar AQUÍ
    Un anagrama és una paraula o frase formats per la transposició de les lletres d’un altre mot o una altra frase. Per tant, amb totes les lletres del mot se'n crea un de nou.

    Ex: RITME/MÈRIT, ESPONJA/JAPONÈS o TRESOR/ROSTRE
    N'hi ha amb més d'una opció
    Ex: PORTA/ TROPA, TOPAR, OPTAR, PATRÓ 

    Hi ha d’altres variants:
    • Antigrama, és l’anagrama que revela el sentit contrari de la paraula original. Per exemple, Violence = Nice Love, o Evangelist = Evil’s Agent.
    • Alfagrama, consisteix en la sèrie de lletres que conté qualsevol paraula posades en ordre alfabètic. Per exemple, Gasto = Agost.
    • Onograma, és l’anagrama que aconsegueix descobrir significats ocults en un nom. Per exemple, Clin Eastwood = Old West Action, o Maria Callas = Mira la Scala, o Santiago Segura = Gestionar Guasa, o Salvador Dalí = Ávida Dollars (creat pel poeta André Breton).

    Anagrames cèlebres

    Després d'aquesta explicació, la tasca d'avui és la d'intentar fer un palíndrom i un anagrama en català. Endavant ARTISTES!!!!!


    24 comentaris:

    1. Bona tarda Marina!

      Els meus palíndroms són:

      -Àtona, ara anota.
      -Pup, ara farà, pup.
      -Avisa si va.
      -Ui, riu!

      I els meus anagrames són:

      -FRANCESC: CAN FRESC
      -JORDI: DIR JO

      Francesc Sànchez 2n ESO B

      ResponElimina
    2. Bon dia Marina!

      Els anagràmes que he creat són:

      · Sergi (gires)
      · Anna (nana)

      I els meus palíndroms són:

      · Ara rara
      · A la vaca cava-la !

      Sergi Lupón Santacana 2 ESO B

      ResponElimina
    3. Els meus palíndroms:

      Acaba la baca!
      Puja i ajup.
      Allà, cec, allà! (Illa, cec, allí!)

      Els meus anagrames:

      Paula: La Pau
      David: Vida D
      Neula: La neu

      Joel Schneider

      ResponElimina
    4. Palíndroms

      Mulla la llum
      L'ós ara sol.

      Anagrames

      Radia, que prové de radiar (Adrià)
      Riada (Adrià)

      ResponElimina
      Respostes
      1. Afegeixo un altre

        Semen emés

        Adrià Gonzàlez
        2ESO B

        Elimina
    5. Hola Marina!

      Els meus anagrames son:

      Aixa: Xaia
      Simón: Somni
      Arròs: Sorra, Rossar
      Xaia Nadal: L'Aixa Nada

      I els meus palíndroms:

      xiula ara Aluix!
      aixa ara xaia!


      Aixa Nadal Simón

      2n D'eso B

      ResponElimina
    6. Palíndroms:

      Arròs ara sorra

      Anagrama:

      Andrés: sendra

      Marc Alvarez 2n Eso A

      ResponElimina
      Respostes
      1. ''Sendra'' no existeix: cendra

        EDFG (Equip Directiu de Faltes Grèvol)

        Elimina
    7. Anagrama
      Casat-Tasca

      Palíndrom
      S'enamora a romanes

      Marcel Peña
      2ESO A

      ResponElimina
    8. Bona tarda Marina!

      El meus anagrames són:
      -Mar: Ram
      -Ser: Res

      I els meus palíndroms són:
      -Ara Anna, ara!!
      - A la ala
      Mª Mar Sànchez
      2n ESO A

      ResponElimina
    9. Hola Marina.

      El meu palíndrom:
      Agent, et nega.

      El meu anagrama:
      Arnau Pérez Madurell: Ara un per zel al mur de...

      Arnau Pérez 2nA

      ResponElimina
    10. palíndrom
      -matam
      marc roche
      2n ESO A

      ResponElimina
    11. Bona tarda Marina.

      El meu palíndrom és: Té sis nens i set
      El meu anagrama és:Paul-Lupa
      Amorós-morosa

      2 ESO A

      ResponElimina
    12. Anagrama:

      Guillem- Lliguem

      Bruno Nicolás 2ESOA

      ResponElimina
    13. Hola Marina.
      El meu anagrama és:

      Estela-Sa tele

      Estela De Febrer 2ESOA

      ResponElimina
    14. Hola!
      Els meus anagrames són:
      Neven-venen
      cava-vaca
      I el meu palíndrom és:
      Ara Neven, ara!

      Pol Benedicto 2 ESO A

      ResponElimina
    15. Hola Marina!
      El meu anagrama és:
      Polze: López
      I el meu palíndrom:
      L'edifici fidel

      Claudia Olmos 2ESO A

      ResponElimina
    16. Anagrama
      Amb el meu nom RUBEN no he trobat cap, però si he trobat amb el nom del meu pare,germà i avi. Per compensar ja que no ho he fet amb el meu nom t'he fet tres.

      CARLES
      RASCLE

      ADRIAN
      RADIAN

      FRANCISCO
      CONFISCAR

      Palíndrom
      El meu palíndrom es el següent:
      a broc a ara farà a corba
      He utilitzat diferents mots com es corb- broc i he posat una a de tal forma que queda corba i queda a broc i despres he posat ara farà que ho miris com ho miris sempre quedara ara farà.

      Ruben Albaladejo
      2n ESO B

      ResponElimina
    17. bona tarda, Marina.
      anagrama: aguilar - igualar
      palíndrom: mínim

      Ruth ferrer
      2 ESOB

      ResponElimina
    18. Anagrama: Maria-Raima
      Palíndrom: El meu pangrama es Neven

      Marc Alvarez 2n ESO A

      ResponElimina
    19. Marina perdó per no haver-ho posat abans,no sabia que es tenia que publicar al blog.
      Palíndrom: Ara, Tot, Cuc, Allà.
      Anagrama: Marisa (Aramis)

      Aramis Ilyasov 2nEsoB

      ResponElimina
    20. Bon dia Marina, no he pogut publicar abans el comentari perquè porto un dies molt malalt.

      Anagrama:
      Alex: Axel, Elxà

      Palíndrom:
      Cull l'arrós a la sorra, Lluc.

      Alex Balasch 2n Eso B

      ResponElimina
      Respostes
      1. Perdó, el palíndrom és sense 'l'
        Alex Balasch

        Elimina
    21. Hola Marina!
      El meu palíndrom és...
      -Ara Anna ara!

      Els meus anagrames són...
      -Portatil:pilotar
      -Roba:obra
      -Fusta:fusat

      Hilda Heras
      2n ESO A

      ResponElimina

    Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.