dijous, 14 de maig del 2015

Jocs de paraules: palíndroms i anagrames

Un palíndrom  és una paraulafrase o grup de paraules les lletres de les quals es repeteixen en el mateix ordre quan són llegides en la direcció inversa. Usuals en els jocs de paraules, es coneixen també com capicues, si bé aquesta denominació s'utilitza més pels números que reuneixen la mateixa condició. S'anomenen bifronts aquelles paraules que llegides en direcció contrària també tenen sentit però amb un significat diferent: Roma i amor, és l'exemple més conegut. L'Enric ens en proposa un altre: sorra/arròs


Frases:
I ara calla, carai!
- I ara rai
A treballar allà, Berta!
- Argentina, la lluna anul·la la nit negra
I evidentment, un de mític és el de CATALÀ A L'ATAC

En altres idiomes destaquem els següents: 
  • AnglèsMadam, I'm Adam. («Senyora, sóc l'Adam.»)
  • CastellàDábale arroz a la zorra el abad. («Li donava arròs a la rabosa l'abat.») Sé verla al revés. («Sé veure-la a l'inrevés.»)
  • LlatíRoma tibi subito motibus ibit amor («De Roma et vindrà de sobte un amor apassionat.») 
  • FrancèsBon sport, trop snob. («Bon esport, massa esnob.»)
  • PortuguèsAnotaram a data da maratona. («Anotaren la data de la marató.»)
I per consultar altres palíndroms, podeu clicar AQUÍ
    Un anagrama és una paraula o frase formats per la transposició de les lletres d’un altre mot o una altra frase. Per tant, amb totes les lletres del mot se'n crea un de nou.

    Ex: RITME/MÈRIT, ESPONJA/JAPONÈS o TRESOR/ROSTRE
    N'hi ha amb més d'una opció
    Ex: PORTA/ TROPA, TOPAR, OPTAR, PATRÓ 

    Hi ha d’altres variants:
    • Antigrama, és l’anagrama que revela el sentit contrari de la paraula original. Per exemple, Violence = Nice Love, o Evangelist = Evil’s Agent.
    • Alfagrama, consisteix en la sèrie de lletres que conté qualsevol paraula posades en ordre alfabètic. Per exemple, Gasto = Agost.
    • Onograma, és l’anagrama que aconsegueix descobrir significats ocults en un nom. Per exemple, Clin Eastwood = Old West Action, o Maria Callas = Mira la Scala, o Santiago Segura = Gestionar Guasa, o Salvador Dalí = Ávida Dollars (creat pel poeta André Breton).

    Anagrames cèlebres

    Després d'aquesta explicació, la tasca d'avui és la d'intentar fer un palíndrom i un anagrama en català. Endavant artistes!

    44 comentaris:

    1. Què divertit! Però sembla bastant complicat. Això ho farem a classe o ho hem de posar en un comentari del blog??

      Maria Pifarré

      ResponElimina
    2. De moment tinc això:
      Palíndrom: Noi on?
      Anagrama: Fornaguera: No fa guerra

      Mario Fornaguera

      ResponElimina
      Respostes
      1. Tinc un altre palíndrom:

        Ser res.

        Mario Fornaguera

        Elimina
      2. M'agrada! És potent. felicitats, poeta

        Elimina
    3. No ho he sabut fer millor
      Palíndrom: un nu (persona despullada)
      Anagrama: Abel-Bela

      ResponElimina
    4. Palíndrom: Amor, Roma
      Anagrama: rasa (Sara)
      Sara Avilés

      ResponElimina
      Respostes
      1. Sara, el palíndrom que proposes és el de l'exemple. Fes-ne uns d'original siusplau
        Gràcies

        Elimina
      2. És veritat, perdó. He fet dos palíndroms:
        - I Sara, ara sí!
        - Mama ama'm!

        Sara Avilés

        Elimina
    5. Palíndrom: Talp-Plat
      Tallat-Tallat
      Rallat-Tallat

      Anagrama: José. Plap! ( Josep Pla )

      Mark Smithson

      ResponElimina
    6. El meu palíndrom és: Rodó o d'or?
      I el meu anagrama és: Mar i òrbita. Del meu nom Maria i el meu segon cognom Brito.

      Maria Pifarré

      ResponElimina
    7. Palíndrom:
      carrac - carrac
      Gana un nu Anag

      Anagrama: Pezol (López)

      Ethan López

      ResponElimina
      Respostes
      1. Ethan, revisa el significat del segon palíndrom. I l'anagrama és incorrecte, ja que pèsol s'escriu amb s i no pas z.
        Mira de refer-los siusplau
        Gràcies

        Elimina
      2. Ja se que pèsol va amb s no amb z, però amb el meu nom i cognom no em surt res, i respecte al segon palíndrom ara el borro. Que puc fer si no em surt cap anagrama?
        Gràcies.
        Ethan López

        Elimina
    8. Palíndrom: arròs o sorra

      Anagrama : Arma't ( Marta)

      Marta Carrascal

      ResponElimina
      Respostes
      1. Marta, el palíndrom arròs-sorra és un dels exemples de l'article. Busca'n un altre, siusplau
        Gràcies

        Elimina
    9. Els meus anagrames: palau (Paula), inca (Nica) i solcar (Carlos). I el meu palíndrom: nen ama nen.

      Elia Fernández

      ResponElimina
    10. Palíndrom: Sugus

      Anagrama: (Aragonès) n'és Aragó

      Biel Aragonès

      ResponElimina
    11. L'anagrama de Sergi: gires
      El meu palíndrom: Ara para!

      Héctor Millan

      ResponElimina
    12. El meu anagrama és: Núria (el nom de la meva mare) - Ruina
      El meu palíndrom és: Un pop nú.

      Berta Peña

      ResponElimina
    13. Anagrama (Anaïs Alandí Peris): Espina i la sardina
      Palíndrom: Cita-la a l'àtic

      Anaïs Alandí

      ResponElimina
    14. Anagrama (Robles): Les robes
      Palíndrom: Ara la Lara

      Andrea Villegas

      ResponElimina
    15. Els meus anagrames són: Raima ( Maria) i Ram (Mar)
      I el palíndrom: Allà neden

      Mª del Mar Ubach

      ResponElimina
    16. Anagrama (Maria Llimona): Rima-li la mona
      Palíndrom: Sugus

      Vicente Beltran

      ResponElimina
    17. Anagrama (Barot): botar
      palíndroms: mar, caiac

      Laura Gómez

      ResponElimina
    18. Anagrama Guillem (nom del meu cosí): Lliguem
      Palíndrom: Alhora l’ Arola

      Clara Sánchez

      ResponElimina
    19. Anagrama:(Garcia) : Gracia
      Palíndrom:Llop poll
      Rubén Garcia

      ResponElimina
    20. Palíndrom:
      carrac - carrac

      Anagrama:
      Ramón Ull (Llull)

      Ethan López

      ResponElimina
    21. Anagrama: (Mar)_ Ram
      Palíndrom: Cor i Roc
      Mar Sanz

      ResponElimina
    22. Anagrama: Guillem (El nom del meu germà) - Lliguem
      Palïndrom: Allà talla. Anorac

      Carlota Farré

      ResponElimina
    23. Anagrama (Navajas): Jan, vas?
      Palíndrom: -Llop: Mana'm poll.

      Alejandro Gálvez

      ResponElimina
    24. Anagrama (Pallés): Ara, J? (J és un diminutiu de Joan per els amics)
      Palíndrom: Mulla la llum.

      Víctor Jara

      ResponElimina
      Respostes
      1. Me he equivocat i he escrit Pallés en canvi de Jara, perdó.

        Víctor Jara

        Elimina
    25. Anagrama d'Omar: Roma, Amor, Mora
      Palíndrom: Rapar

      Omar T. Butt R:

      ResponElimina
    26. Anagrama: cristian-antirisc

      Palíndrom: Mana'm ara Anna!

      Seies allà LLull?

      Cristian Salazar
      2nEsoA

      ResponElimina
    27. Anagrama: Cristina-Cristian (Cristina és el nom de la meva mare)
      Palíndrom: Coll-Lloc

      Aitor Ruiz

      ResponElimina
    28. Anagrama de Roger Sanabre: Roben a garres
      Palíndrom: Ser o no ser? Res o no res?

      Roger Sanabre F.

      ResponElimina
    29. Anagrama: Vale soc
      Palíndrom: Si no? Nois

      Sara Velasco

      ResponElimina
    30. El meu palíndrom és: Abel eleva!
      El meu anagrama és: Carla (la meva germana): l'arca

      Núria Grau

      ResponElimina
    31. Anagrama (Calvo Nohales): La vaca no ho és.
      Palíndrom: Serra a res.

      Mario Calvo

      ResponElimina
    32. Anagrama: (Pardo) DOPAR, PODRÀ, PODAR.
      Palíndrom: A Itàlia va, i la tia

      Ingrid Pardo

      ResponElimina
    33. Anagrama Pol: Llop (Com el meu nom és molt curt només he trobat aquest)
      Palíndrom: Sis o sis?

      Pol Soto

      ResponElimina
    34. Anagrama Bao: Boa
      Palíndrom: Ram o Omar?

      Cora Bao

      ResponElimina

    Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.