dimecres, 1 de febrer del 2012

La descripció tècnica i la literària (II)



Descripció científica
 L’illa del record és una petita illa situada a l’hemisferi sud, concretament  al nord-oest del riu Amazones, entre el Madeira i el Purus, dos dels seus afluents. Les seves coordenades són 65º Longitud i 17º  Latitud.
És una illa d’origen volcànic, que va aparèixer l’any 1782 amb l’explosió del riu Tabaruba. Té un sòl molt fèrtil degut a la pedra basàltica i la pedra volcànica i molts habitants de la zona tenien conreats aliments, fins que es van decidir a plantar “Soboyas”   al segle  XX
El riu Amazones té una profunditat d’uns 150 metres, és molt ric en sals minerals i transporta gran quantitat d’aigua. Durant el dia, es pot veure reflectida l’illa en l’aigua, ja que és molt cristal·lina i transparent. També és pot observar el reflex de les vores del riu.

Només s’hi pot accedir amb un guia turístic i amb barca, ja que l’Estat no deixa apropar-se a l’illa. Els únics que poden  anar-hi són els pescadors, però només si obtenen un permís especial, i els propis indígenes.
Hi predomina el clima tropical, i  es divideix en dues estacions, la plujosa i la seca. El dia i la nit  són pràcticament iguals i hi ha unes temperatures de més de 30º centígrads. Això fa que pràcticament només s’hi puguin trobar serps i insectes.
Descripció literària
M’apropava a l’illa del record. Allà era on hi havia enterrats els cossos de la gent de la tribu que ens havia deixat, incloent part de la meva família. També hi havia els seus esperits i, a mesura que m’apropava, els sentiments de tristesa i malenconia es feien més presents. Quan anàvem a l’illa, ens aïllàvem de la resta d’essers vius del planeta i podíem comunicar-nos amb els nostres avantpassats. Parlàvem amb ells, els hi explicàvem els nostres problemes. Era una manera de desfogar-nos, d’asserenar-nos, de recordar qui som i que hem de valorar molt la vida ja que aquesta oportunitat només se’ns concedeix una vegada . Allà descobríem les nostres veritats més profundes, però també les mentides, les pors i les coses dolentes que teníem. Era un lloc sagrat on, segons les nostres tradicions, era obligatori anar-hi un cop cada dos mesos, per  fer més presents els que ens havien deixat i que no caiguessin en l’oblit. El nostre líder, hi anava cada setmana i crec que era un exemple a seguir. No només per aquest fet, sinó perquè ell era qui ens havia ensenyat a estimar, a comprendre, a saber perdonar, a controlar els impulsos, la ira... En fi, ens havia fet créixer com a persones i ens havia ensenyat tots els valors en els que creiem avui.

                                                                                Roger Taulé 2n B     

26 comentaris:

  1. M'encanta que li donis el sentit metafòric del record a la illa, queda d'una forma tan serena, com "melanconiosa" al dir allà on estaven enterrats els cossos de la gent de la tribu.
    Esta molt bé, segueix escrivint i estic ben segur de que arribaràs lluny amb la teva intel·ligència.
    Agustí 2n ESO b

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci Agustí. No se, lo de l'illa del record s'em va acudir mentres escrivia.
      Roger Taulé

      Elimina
  2. M'agrada més la descripció literària perquè has inventat una història amb molta imaginació relacionada amb la illa. Però les dues estan molt bé. Et felicito.

    Carlos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tens raó Carlos. La descripció literaria és la que hi vaig dedicar més temps però , haig de dir que la cientifica acostuma a ser més aburrida i sosa.

      Roger Taulé

      Elimina
    2. Clar que la científica acaba sent sosa! T'has de limitar al que veus i ja està, no pots fer volar la imaginació.

      Oriol Nebot

      Elimina
  3. Tot i que estic d'acord amb el Carlos, trobo que la descripció científica està molt acurada i treballada.

    Oriol Nebot

    ResponElimina
  4. Hola Roger, volia comentar-te que m'ha agradat molt el text literari, el científic no està malament però si m'he de quedar amb algun trio el literari.
    M'agrada molt la història que t'has inventat està molt bé.

    David López

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies David. Com ja ha dit l'Oriol Nebot abans la descripció científica únicament es limita a explicar el que un veu i la literària pots fer volar la imaginació.

      Roger Taulé

      Elimina
  5. M'agrada molt la descripció Roger crec que has plasmat exactament el què es demanava hi ha més li has donat el teu toc sutil que sempre queda bé.

    Gerard Monell 2B

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Gerard. Vaig intentar fer la descripció el millor que vaig poder.

      Roger Taulé

      Elimina
  6. M'agradat molt Roger!
    Es nota que tu llegeixes molt, ets molt bon escriptor, si et dediquessis a això segur que tindries futur!
    Edgar López 2nB.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Molt bé Edgar, així m'agrada actitud positiva!

      Elimina
  7. Roger et felicito per les teves descripcions, estan molt ben escrites. La descrpció científica té un to molt culte ja que has posat els anys, el clima, les coordenades, etc., que fan semblar que ho estiguis llegint d'una enciclopèdia o d'internet. I en la descripció literària m'agrada la història que t'has inventat.

    Carla Grau

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci Carla, encara que personalment, la descripció científica no m'acaba de fer el pes. És molt soso, ja que és limita a la realitat.

      Roger Taulé

      Elimina
  8. Ja me'n ensenyaràs algún dia de fer meravelles com aquesta perqué amb prou feines el teu i el meu tenen les mateixes paraules. el científic; Suficient com per posar-lo al viquipèdia i el literari; una poesía que en aquest cas no però en altres casos faría plorar a més d'un.

    Xavi Gusart

    ResponElimina
    Respostes
    1. Precisament no sé si la Viquipèdia és el millor exemple de correcció i objectivitat.

      Oriol Nebot

      Elimina
    2. Bé, primer de tot, merci Xavi per comentar, però li dono la raó a l'Oriol.
      Si t'esforces segur que escriuràs millor que jo.

      Roger Taulé

      Elimina
  9. Roger m'han agradat molt les dues, estan molt ben escrites, com tots els teus texts, però jo opino diferent que la majoria, a mi m'ha atret més la descripció científica, queda molt "professional" gràcies a la quantitat de noms i xifres sobre l'illa, queda molt tècnic i amb molta qualitat .Espero que segueixis escrivint.
    Sergi Cortés

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci Sergi. En realitat, alguns d'aquests noms, com ha comentat el Ferran, són reals. Però,sincerament, a mi m'ha agradat més la descripció literària. Encara que són gustos

      Roger Taulé

      Elimina
  10. Hola Roger:
    Sóc l'Elna, i aquesta és la meva crítica:
    Descripció científica: trobo, que és un text, molt ben argumentat, i molt ben escrit, segurament, et deuràs haver basat, en un text d'una guia turística, ja que utilitzes un vocabulari mol adequat i semblant a els de les guies turístiques.
    Descripció literària: crec, que és una bona manera de descriure un paisatge, utilitzant, el fragment d'un conte. Tot i que m'agrada molt, crec, que no descrius tan l'illa, com a la científica, potser, la tasca, consistia en fer això, però, trobo, que la podries haver descrit més.

    Elna Busquets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bé, en primer lloc, gràcies per comentar. Després, en referència a la descripció científica no m'he basat en la guia turística ( bé, potser una mica ), sinó amb la que vam llegir a classe. El que vaig fer va ser primer fer una estructura del que volia dir i en quin ordre.
      En referència a la literària, és cert que no he descrit gaire la illa, sinó que he descrit l'acció.
      Tot i així ja m'agrada que fagis crítiques, ja que així milloraré la meva manera d'escriure.

      Roger Taulé

      Elimina
  11. És una molt bona idea,que en la descripció científica, puguis utilitzar noms de rius reals.
    T'has centrat molt en el general i potser no has acabat de descriure les coses principals.
    Està molt ben feta felicitats.

    Ferran Antón Peña Rodríguez Gàrcia Gil Caja Sanz Jimenez Coruña Bermejo Peña

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci Ferran, encara que no acabo d'entendre el que dius que no he acabat de descriure les coses principals.

      Roger Taulé

      Elimina
    2. Crec que el que el Ferran vol dir és que t'has basat més a descriure el que t'imagines i no el que veus. Vull dir que tu t'imagines que és una illa situada a l'Amazones però no expliques tant el que es veu a la imatge. Però jo crec que si fos jo qui hagués escrit el text n'estaria tant orgullós que aniria ensenyant-lo pel carrer. Està molt bé saber fer-se passar per un indígena de la selva de l'Amazones. Ja em disculpareu, però a mi no em sembla pas un terreny de la selva de l'Amazones (és com més sec). A més, el riu és més estret que l'Amazones (potser m'he passat al comentari, només he dit una opinió). Però, tot i així, jo ni traient-lo d'un llibre sóc capaç de fer un text així. Felicitats Roger.
      David Rebull

      Elimina
    3. Hola nois
      Jo també coincideixo amb el que diu el David
      El ferran es devia referir a allò.
      Esta molt ben escrit Roger, sembla fet d'un profesional,haveure si ens surtiras un Eduard Punset de tant pensar :P.
      Victor Montesdeoca Die

      Elimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.