dilluns, 4 de novembre del 2019

Rúbrica d'avaluació de textos creatius

Benvolguts alumnes, la tasca d'avui consisteix en valorar textos dels vostres companys i, més concretament, els diaris personals que vareu escriure en grups al final de la unitat anterior.
Per analitzar un text creatiu cal tenir present els següents aspectes de les propietats del text:

- ADEQUACIÓ
El text s'adequa perfectament a la situació comunicativa pel que fa al tema, al registre, al propòsit o a la finalitat. El text correspon al què es demana. 
Per exemple, si fem un text biogràfic com un diari personal, el text lliurat té les pautes d'aquest tipus de text (1a persona, llenguatge adequat a l'edat del narrador, data a l'inici de cada dia, to sincer i proper, etc)

- COHERÈNCIA
El text és coherent, ja que el contingut és adient amb el propòsit; és lògic i s'ajusta a la informació que s'espera. La informació està organitzada de forma clara i els paràgrafs estan distribuïts de forma lògica i ordenada.
Per exemple, en el cas d'un text creatiu, una errada de cohesió és aquella que cometem quan barregem temps verbals i el lector ja no entén quan ha succeït l'esdeveniment narrat.
Un text que li manca coherència és un text que costa de llegir perquè no s'entén. 


- COHESIÓ
El text està cohesionat quan les oracions i frases estan ben connectades i faciliten la comprensió i la interpretació de la producció escrita fent, fins i tot, ús de pronoms, conjuncions, sinònims/antònims, adverbis i connectors en general.
Un text mal cohesionat costa de llegir. 
Quan hi ha errades de puntuació, la narració és confusa i densa pel lector. Es perd sovint i no li desperta prou interès per fer l'esforç d'acabar-lo de llegir.

- ORTOGRAFIA
Un text té una bona ortografia quan no comet errades o són molt poques i no gaire significatives. 
Un text fet amb ordinador ple d'errades ortogràfiques denota manca d'interès de l'alumne o bé manca de recursos (corrector ortogràfic, conjugadors verbals, etc)
Un text escrit a mà ple d'errades ortogràfiques pot indicar que l'alumne no ha utilitzat els diccionaris o conjugadors verbals, o bé, que no té assolits encara el nivell ortogràfic adequat a l'edat de l'alumne.

- ESTIL, ORIGINALITAT I PRESENTACIÓ

El text s'adiu perfectament amb allò que es demana i, a més a més, l'alumne/a és capaç de definir-hi un estil personal molt marcat i genuí de caràcter creatiu.
La presentació respecta els marges i, quan el text s'escriu a mà, la lletra és intel·ligible, no es fa ús de correctors líquids (encara que s'hagi passat ratlla en alguna esmena) i la presentació és òptima. Si es fa amb ordinador, el tipus i la mida de la lletra és rigorosament el que es demana.

I per descarregar la RÚBRICA D'AVALUACIÓ DE TEXTOS CREATIUS completa, podeu clicar AQUÍ

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.