diumenge, 29 de novembre del 2015

Adaptacions cinematogràfiques: pros i contres

La relació entre la literatura i el cinema sempre ha estat molt estreta i fructífera. El cinema ha adaptat multitud de novel·les de tots els gèneres. Des de clàssics de tots els temps fins a contes populars o novel·les juvenils.
Darrerament han proliferat les pel·lícules que adapten novel·les d'èxit entre el públic més jove, com per exemple, Harry Potter, Crepuscle, Els jocs de la fam, entre molts d'altres.
La darrera adaptació cinematogràfica d'una novel·la catalana, és la de Mecanoscrit del segon origen de Maneul de Pedrolo. La versió cinematogràfica, iniciada per Bigas Luna i acabada per Carles Porta, després de la mort del director, ha estat titulada Segon orígen
La crítica ha estat força demoledora amb el film, ja que no aconsegueix transmetre l'atmosfera de la novel·la i, ni les impactants imatges d'una Barcelona post-apocalíptica, amb un emblemàtic Camp Nou enderrocat, aconsegueixen fer connectar l'especador amb els sentiments, dubtes i pors de l'Alba i en Dídac.
La lectura del llibre als meus tretze anys em va impactar molt. Diria que és una de les meves novel·les juvenils preferides, i per tant, preferixo seguir imaginant els personatges com el vaig viure aleshores. I per tant, per mi, l'adaptació cinematogràfica li falta l'ànima que el lector l'hi posa.



Making off SEGON ORIGEN

Quina experència heu tingut amb adaptacions cinematogràfiques de novel·les que us hagin agradat?

7 comentaris:

  1. Jo, personalment, en tots els casos de novel·les que he llegit i s'han adaptat al cinema, he quedat bastant decebut després de veure la pel·lícula, ja fos perquè la pel·lícula no aconsegueix transmetre tots els sentiments i emocions o, perquè canviés la història i la modifiqués i la trama queda més pobre o incompleta.

    Alex Balasch

    ResponElimina
  2. A mesura que avanço en la lectura d'un llibre la meva imaginació recrea colors, olors, moviments... que no estan predeterminats en la narració. Quan mires la pel·lícula tot està preparat segons un guió que a vegades no reflexa la idea de l'autor. Hi ha modificacions en la trama que fan que la història que tu has llegit canviï totalment.

    Per això prefereixo sempre el llibre i després el comparo amb la seva versió filmada.

    Francesc Sànchez 2n ESO

    ResponElimina
  3. En un llibre un s'imagina la seva pròpia història, es deixa volar la imaginació i es formula una trama en base del que s'explica. En canvi una adaptació cinematogràfica és creada i interpretada pel director.
    En alguns casos com els Jocs de la fam o Divergent, jo he llegit els llibres i l'autor/a dels anteriors dóna tota mena de detalls i vaig quedar meravellat. En canvi les pel·lícules no transmeten les passions de cada noia i personalment les vaig trobar una mica avorrides. Per altra banda les pel·lícules de Harry Potter em van agradar quasi més que els llibres ja que eren d'un estil molt similar del que m'havia imaginat i mai perdia el fil de la història.

    Joel Schneider 2A

    ResponElimina
  4. En una novel·la tu t'imagines la teva apropia hipòtesis sobre la història a través de la imaginació per exemple t'imagines com són els personatges i el paisatge del lloc on estan,quina roba duen... En canvi, en una pel·lícula que és dirigida per un director basant-se amb un guió i que amb aquest guió ha d'aconseguir atreure un públic,és modifiquen moltes coses que als lectors sovint no ens agraden i llavors perden la gràcia que tenia el llibre.
    Jo vaig llegir unes novel·les d'amor que eren tres llibres del mateix autor que els llibres estaven molt bé però desprès al anar a veure la pel·lícula hem vaig quedar molt decebuda ja que esperava que fossin molt més interessant com m'ho havia imaginat jo.
    Jo penso que al llegir un llibre com que el cervell es fa una idea, sempre ens agrada més la nostra idea o imaginació que hem tingut que no pas la pel·lícula que no mostra la teva imaginació.

    Aixa Nadal Simón -2n Eso B

    ResponElimina
  5. És una saga de 8 llibres i per tant 8 pel·lícules. A mi personalment m'ha agradat l'adaptació que s'ha fet a Harry Potter degut a que no han fet gairebé ni un sol canvi respecte als llibres i per una altra banda m'agradaria destacar els impressionants efectes especials que hi han com per exemple: onades gegants i moltes coses més.

    Marc Álvarez 2n ESO A

    ResponElimina
  6. En els diversos llibres que m'he llegit i posteriorment han sigut adaptats al cinema he trobat unes adaptacions molt diverses des de unes que m'han agradat igual o més que el llibre i han donat forma a les meves fantasies i recreacions mentals mentre llegia la història. I d'altres que tot el que havia recreat i imaginat al meu cap a desaparegut per complert i ha donat pas a un mala sensació o un regust agredolç que fa que el tros de història imaginativa que em faltava no sigues l'esperat i m'acabes decepcionant.
    També he vist altres tipus d'adaptacions com les que canvien molt poc el que explica la història
    cas de la saga Divergent o d'altres com el mecanoscrit del segon origen que canvia gran part de la història per no dir que sembla una altre.

    Marcel Peña
    2 ESO A

    ResponElimina
  7. Hi ha bastants llibres que han adaptat a pel·lícula, però molts d’ells no s’han adaptat al guió dels autors originals, com per exemple les dos primeres pel·lícules de Percy Jackson.
    Però hi ha hagut pel·lícules, com Harry Potter, que s’han adaptat bé al guió, però amb alguns canvis.

    Estela De Febrer 2 ESO A

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.