CONTEXT
En
aquests moments en què ens trobem privats de sortir al carrer i
poder fer vida normal, ens és fàcil posar-nos a la pell de persones
que han sofert malalties llargues i han quedat recloses a casa durant
un extens període de temps. Què
creus que sent la persona que no pot gaudir de les petites coses
quotidianes? De fet, es troba com nosaltres en el moment present, que
no podem quedar amb els amics, sortir a comprar, anar a l’institut,
estar
amb els avis,
anar
al
cine…
En
el poema que tens a continuació, Joan
Salvat-Papasseit expressa com sent la mancança de les
vivències diàries, aquelles que quan les fem no hi donem cap
importància, però que quan n’estem privats, les trobem tant a
faltar, perquè són la nostra VIDA, composta pels petits detalls de
cada dia.
ET
CONVIDEM A LLEGIR-LO
Ara
que estic al llit
malalt,
estic
força content.
Demà
m’aixecaré potser,
i
heus aquí el que m’espera:
Unes
places lluentes de claror,
i
unes tanques amb flors
sota
el sol,
sota
la lluna al vespre;
i
la noia que porta la llet
que
té un capet lleuger
i
duu un davantalet
amb
unes vores fetes de puntes de coixí,
i
una rialla fresca.
I
encara aquell vailet que cridarà el diari, i qui puja als tramvies
i
els baixa
tot
corrent.
I
el carter
que
si passa i no em deixa cap lletra m’angoixa
perquè
no sé el secret
de
les altres que porta.
I
també l’aeroplà
que
em fa aixecar el cap
el
mateix que em cridés una veu d’un terrat.
I
les dones del barri
matineres
qui
travessen de pressa en direcció al mercat
amb
sengles cistells grocs,
i
retornen
que
sobreïxen les cols,
i
a vegades la carn,
i
d’un altre cireres vermelles.
I
després l’adroguer,
que
treu la torradora del cafè
i
comença a rodar la maneta,
i
qui crida les noies
i
els hi diu: -Ja ho té tot?
I
les noies somriuen
amb
un somriure clar,
que
és el baume que surt de l’esfera que ell volta.
I
tota la quitxalla del veïnat
qui
mourà tanta fressa
perquè
serà dijous i no anirà a l’escola.
I
els cavalls assenyats
i
els carreters dormits
sota
la vela en punxa
que
dansa en el seguit de les roderes.
I
el vi que de tants dies no he begut.
I
el pa, posat a taula.
I
l’escudella
rossa,
fumejant.
I
vosaltres amics,
perquè
em vindreu a veure
i
ens mirarem feliços.
Tot
això bé m’espera
si
m’aixeco
demà.
Si
no em puc aixecar
mai
més,
heus
aquí el que m’espera:
Vosaltres
restareu,
per
veure el bo que és tot:
i
la Vida
i
la Mort.
Joan
Salvat Papasseit
ET
CONVIDEM A ESCOLTAR-LO
Aquí
tens el poema pintat i recitat amb la veu de Sívia Bel:
enllaç
COMENTEM
EL POEMA
Et
proposem fer una lectura més atenta del poema fixant-te en alguns
aspectes. Després respon aquest qüestionari.
1.
En el poema hi ha elements quotidians, com per exemple:
2.
Normalment, la conjunció “i” serveix per precedir l’últim
element d’una enumeració. Aquí en aquest poema, en canvi, cada
element sembla que sigui l’últim ja que va introduït per una “i”,
però no és així. ¿Aquest tret fa la sensació que l’enumeració
sigui concreta i tancada o permet suposar que podria continuar
l’enumeració amb més elements?
3.
Com s’anomena aquesta figura retòrica?
4.
A més de recordar accions que feia abans d’estar malalt, també
recorda persones. Quines?
5.
I recorda escenes, moments del dia amb colors especials, com per
exemple:
6.
Diries que el poema és actual? Hi ha ara vailets que venen el diari?
I carreters?
7.
Quins trets veus actuals del poema i quins d’una altra època?
8.
Què signifiquen les següents paraules que apareixen al poema?
Busca-les
al diccionari digital, si et cal, i explica-ho amb les teves
paraules.
-
lluentes (vers 6)
-
sengles (vers 28)
-
adroguer (vers 33)
-
quitxalla (vers 41)
-
roderes (vers 47)
TASCA
1.
CREA UN POEMA
Expressa
la nostàlgia que sents del que feies abans del confinament en un
poema en què enumeris accions, persones, ambients que trobes a
faltar...
Pots
seguir la mateixa estructura del poema de Salvat-Papasseit o fer un
poema de nou amb una estructura completament nova.
Recorda
que...
Un
text poètic té unes característiques pròpies tan formals com
temàtiques diferents del text narratiu o descriptiu.
Pots
revisar-les en aquest article del blog educatiu. Clica AQUÍ
Ara
que estic a casa confinat,
estic
força (...)
Tot
això
bé
m’espera si surto demà.
+
1. TASCA VOLUNTÀRIA
2.
GRAVA LA LECTURA EN VEU
ALTA DEL TEU POEMA
Intenta
transmetre amb la teva veu les emocions que hi ha al text.
Hola Marina soc la Claudia Aixa tinc un dubte, em de respondre el questionari als comentaris?
ResponEliminaGràcies
Hola Clàudia, no, caldrà que facis la tasca a la llibreta o en un document de text odt i la pengis a una entrega de treballs al clickedu. Recorda que hi ha dues tasques, una d'anàlis del poema i l'altra, de creació poètica.
ResponEliminaCuida't molt